CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, February 6, 2011

Shift Our Paradigm



Long tyme no blogging2. two month i guess. ngee.. 
Nothing much too share actually, just sharing a video utk sama2 kita fikirkan..

Part 1

Part 2

So what's in your mind? Ehem.. Bismillahirrahmanirrahim.. Well i don't know how to start but i'll start with a hadith

from abu hurairah, rasullullah s.a.w bersabda:
“Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya, Dia (Allah) memberikannya kefahaman dalam Ad-Din”

Sebagaimana yg diketahui, tamadun Islam pernah mengungguli tamadun-tamadun lain dunia. Perkembang tamadun Islam dpt dilihat dri zaman rasulullah, khulafa' arrasyidin, kerajaan bani umayyah, abbasiyyah, sehinggalah zaman turki uthmaniyyah yang akhirnya jatuh disebabkan kelalaian umat Islam sendiri pada masa itu serta dimangkin oleh beberapa faktor lain. Sistem khalifah dihapuskan. Dan setelah itu, umat Islam terus akur dengan agenda-agenda yang diatur kemas pihak musuh yang sekian lama berazam memecah belah umat Islam. Nah..sekarang hasilnya dapat dilihat.. Keruntuhan moral dikalangan umat Islam.. No need to mention. Everyone knows. 

Islam sudah tiada dlm jiwa masyarakt Islam, Fading... and keep fading... Jd bagaimana mungkin satu tamadun Islam yang kukuh dapat dibina jika batu-batuannya sendiri bukan berupa batu? Mungkin span atau kayu yang rapuh.. Bagaimana mungkin juga Islam akan tertegak dibumi ini jika umat Islam terus lalai dan leka dibawa arus dunia. 

Namun, Allah telah menjanjikan Islam bakal kembali menerajui dunia suatu hari nanti (lupa nas.. hee).So, mahukah kita menjadi salah satu komponen yg menyumbang kpd realiti tersebut? What should we do then? Seorg ulama' dan da'ie yang agung, Syakib Arsalan pernah berkata, "kita wajib memulakan usaha Islam ini dari bawah, kita perlu mendidik individu"
 
As the title suggested, Shift Our Paradigm -basically it's written on the last part of the video, all we can do is shift our paradigm, be more realistic. Imam As-Syahid Hassan al-Banna bernah berkata, "Tegakkan Islam dlm diri kamu nescaya Islam akan tertegak diatas bumi kamu". Strive our best to be a better Muslim dan sebarkan kefahaman Islam kepada masyarakat kerana sesungguhnya dakwah adalah tugas wajib dimana kita ditugaskan oleh Allah untuk menjadi khalifah di muka bumi. Wallahualam...

Well said, easy to type, but it actually is something very hard to do.. Thabbit qulubana 'ala deenik ya Rab.. Ameen~

~hanyaditarafhamba~





1 comments:

haway mutasawwil said...

kerinduan dgn tulisan awak.miss ur writing la sis