CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, November 10, 2010

DIAM



DAKWAH wajib dilakukan oleh setiap Muslim. pelbagai method bley dgunakan utk berdakwah. Seorang daie yg hebat mampu memanipulasikan hati manusia dengn kata-katanya. Dengan lenggok bahasa dan susunan kata yg indah mampu menyentuh emosi pendengar.


Natijahnya lidah merupkan organ yg berperanan utk mengikat hati2 manusia dlm stu akidah yg sme. 


Kelembutan lidah yg xbertulang mampu mencairkan hati pembeli stelah dpujuk oleh peniaga. Selain itu hati seorang hawa juga mampu ditawan dgn kata2 lelaki nista yg menipu,akhirnya sang hawa berteleku kecewa, mulut bermadah dengan hiba dan airmata menitis ke riba. semua ini adalah kekuatan lidah yang lembut, tidak bertulang, lembutnya memikat dan geraknya ligat. Inilah aset, atau boleh jadi suatu liabiliti bagi manusia bila dihisabkan peranannya demi akhirat.


Namun lidah punyai bahayanya. Ia adalah salah satu daging antara dua yang diarahkan untuk di jaga dengan baik agar terselamat di akhirat kelak. 

Hadith falyaqul khairan au liyasmut menyuruh kita agar berkata baik atau diam sebagai penanda kita beriman dengan Allah s.w.t dan hari akhirat. Kerana lidah aib org kita hebahkan tanpa disedari. Kerana lidah kata2 menikam hati saudara yang len.

Begitulah Allah Menciptakan, penuh dengan teka-teki agar manusia berfikir dan berwaspada agar redha Allah jua yang dicapai.

Ironinya pada lidah, dalam diamnya juga ia punya peranan. Menjadi dai’e yang mahir dan berseni dalam memanfaatkan lidah tidak bermakna perlunya manis saat berbicara, penuh kelembutan bahasa dan suara, tapi juga bijak untuk diam. 

DIAM....

Di saat diamlah kita menyembunyikan pelbagai benda
di saat diamlah kita menjadi penadah airmata hiba
di saat diamlah kita menjadi orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat.

Begitulah kuatnya lidah. Begitulah kuatnya diam. Sehebat kata-kata, diam juga mampu membawa perubahan...

Andai kata diam jatuh di tempatnya, ia kan menjadi usaha terindah bagi seorang dai’e. Belajarlah untuk diam, agar kurang bodohnya dai’e di hadapan manusia dan kurang azabnya dari Allah di hari akhirat kelak.

Lidah itu suatu aset yang menguntungkan di saat bicaranya dan juga di saat diamnya. Pelajarilah diam dengan lebih bersungguh kerana terlalu lama sudah kita berbicara.

sekadar renungan untuk diri sendiri..agar yg len mengambil pengajaran =)


-M07J official blog-

6 comments:

haway mutasawwil said...

terbaekk la awop.sy nk diam dh laa pasni.maafla dgn kata2 sy dl tkut mcairkan ht awop.-p

muneera said...

haha.. payoh nok cair awop eh mugo sayo imun doh ng ayat2 boyo nih.. agaga =p

Nazmin Syamimi said...

maaf la klu sy jdi pendiam lps ni..ngeee;-)

muneera said...

opss.. mimi pendiam? ahaha.. xpe2.. byk kelebihan pendiam nih.. selamat maju jaya mimie.. hehe

Nazmin Syamimi said...

haha..ng k.munee x leh jdi pndiam kot..ad jh cito..sbar jh la deh k.munee dgr cito2 mimi yg ntah ape2.!;-)

muneera said...

dont wori.. i'm a good listener.. hik3 =D